Guidelines For Creating Bonsai Soil.

Yaezakura

Thành viên
Guidelines For Creating Bonsai Soil.




by Randy Clark, Charlotte, NC

The preparation of a workable potting mixture in which to grow bonsai is certainly not the most exciting or interesting aspect of the art, but it is just as certainly one of the most critical. Because the growing space in a bonsai container is limited, it is important that soil placed into it should perform perfectly. The health and well-being of the tree are dependant on it.

The right recipe for bonsai soil is like the right recipe for spaghetti sauce. Everyone has a slightly different idea of what should go into it, but the basic ingredients generally remain the same. Bonsai people will argue for hours about which ingredients will work the best. The actually fact is that most thoughtfully prepared mixtures perform fine so long as they provide for excellent aeration and drainage. The objective of this article is not to describe an exact mixture for making bonsai soil, but rather to discuss the principals and elements necessary for an effective potting mix so that readers can construct a workable medium tailored to their own individual needs and growing conditions.

Bonsaists spend a great deal of time sifting various soil components through a series of sieves. The objective is to make all components approximately the same size. In the process not only are larger unusable chunks eliminated, but also fine dust, which would plug up air holes between soil particles and inhibit proper drainage. Screening and mixing soil is mostly common sense and not rocket science. This is an important point to remember, because it is possible to get so involved in the creation of the world’s most perfect soil mixture that one can lose site of the principal objective... perfect drainage and aeration.

The actual components and the amount of each component used in any soil mixture can vary from region to region and garden to garden. Exactly what should be included in the final preparation is an individual matter. Components included in the mixture will be determined by several factors. First, what types of materials are readily and economically available in the grower’s immediate area. Second, what are the demands made by the local growing conditions, i.e., do you live in a desert or a rain forest? Third, How large is the container into which the tree is to be planted, i.e., shallow pots will dry out more quickly than deeper pots. Finally, what is the moisture and pH preference (acid or base) of the particular variety of bonsai being planted into the soil mix.

Any usable soil mixture must always meet two basic requirements if it is to have any hope of success. First, the mixture must drain water quickly. This is generally referred to as "perfect drainage." Second, it should be essentially pH neutral... that is, neither wildly acidic or basic. A pH value somewhere in the 6.5 to 7.5 range seems best. There are all kinds of pH testing kits available on the market. It is a good idea to get one and use it to test soils. Local agriculture extension agents also offer soil testing services for a modest fee.

"That Gravel You Plant Your Trees In"​

The appearance of a correctly prepared bonsai potting mix is so radically different from the heavy black dirt the public usually purchases for their general potting needs that newcomers often describe bonsai potting mixes as "that gravel you plant your trees in." They are not far wrong in this assessment, but what they fail to realize is that there are some very specific reasons for preparing the soils in the manner we do and some very specific advantages to be gained by doing so.

Why do bonsaists insist on a very loose well draining soil mixture? The answer is simple. When god created little green apple trees... and all other plants for that matter... his plan was to grow them in the ground. It was man who devised the idea of putting them in containers. Horticulturally speaking, our bonsai are being asked to grow roots in what is essentially an unnatural environment... the small confines of a bonsai pot. Even though the container may suit our artistic vision for a bonsai masterpiece, it is an alien environment insofar as the tree’s root system is concerned.

When a loose, well draining soil mixture is used, it creates an environment into which the tree can easily grow new roots. Vigorous root growth translates into vigorous top growth and overall plant health. Because the growing space in a pot is limited, bonsai practitioners attempt to gradually trim away heavier roots, thereby making more space for the growth of fine feeder roots which are better able to nourish the plant. It is the development of these fine, hair like, feeder roots that a good bonsai mixture is designed to encourage.

This concept is fairly simple to understand. As proof, consider the kind of potting mixture which plant propagators use for the rooting of cuttings. Normally it is coarses sand or perlite. Both of these substances have a uniform particle size, drain water exceptionally well and have no fine dust which would inhibit air movement through the soil (aeration).

These are exactly the same characteristics on which a workable bonsai mix is based. The actual ingredients from which you assemble your soil mixture are certainly important, but regardless of the components,... if the final mixture does not have good drainage and aeration, it is wrong.
 

Yaezakura

Thành viên
There Is No Soil in Bonsai Soil​

The term "soil" is really somewhat of a misnomer. The components normally used to create a good potting mixture are, in fact, soilless. They are designed to provide an ideal environment for root growth. Unfortunately, in creating this "perfect" environment we also create a few problems for ourselves.

Obviously the soil mix described thus far will dry out much quicker than the sticky black potting soil most people are familiar with. Most of the components used are aggregate (rock of one kind or another). This means there are virtually no nutrients in a properly prepared bonsai potting mix and that the container will hold onto only enough moisture for its immediate needs. Both of these aspects are unfortunate, but necessary if any soil mixture is to be successful.

Watering and fertilizing then become critical elements for the development of healthy bonsai. Since the mix used will hold neither nutrient or moisture, a failure to establish regular, effective programs for both will quickly cause trees to weaken and die. Likewise, an effective fertilization and watering regime will cause a tree planted in a good bonsai mix to respond with a growth and vigor that could not be achieved using any other kind of potting preparation. Water and fertilization are subjects for another article. Suffice to say that both must be done on a very regular basis and never, ever, neglected.

Bonsai Soil Composition​

A good general bonsai mixture should be composed of about 75 per cent inert aggregate and 25 per cent organic materials. What aggregate and what organic material becomes a matter of personal choice and often considerable debate between bonsai people. The best suggestion is to use materials that are available in the local area. This will allow the grower to keep costs down and hassle to a minimum.

Inorganically Speaking​

Aggregate is the largest and most critical component and will comprise an average of 65 to 85 percent of the total soil mass. Aggregate is the best term to describe these substances, although, rock, gravel and drainage material will also work. The aggregate portion of the mix may be composed of just a single component or a combination of components. The only requirement is that the aggregates used have a uniform particle size and a neutral pH value. It is not necessary to ship such materials across the country or around the world in order to obtain a workable potting mix. In all probability, they will be easily available locally.

As one travels and meets bonsai growers in other locations they quickly discover that soil components change by region based upon what is available in a particular location. People in Florida use a lot of sand in their soil mixtures. That’s because they have got a lot of it. Colorado bonsaists can obtain all the decomposed granite they want from the sides of their mountains. In Hawaii the primary inert component in a soil mixture is... you guessed it... crushed lava rock. The inert ingredient(s) can vary greatly.... but generally fall into three categories: hardened clays, expanded aggregates and non-porous aggregates.
 

Yaezakura

Thành viên
Hardened Clays​

Akadama

Akadama and Kanuma are particles of pelletized clay which the Japanese use extensively for potting their bonsai. They are virtually unobtainable in the west except from a retail bonsai dealer. There are several different grades and sizes of these clays.. Some have been fired until they are rock hard like the turface described below. Other grades are simply small pellets of clay that will break down when they become wet. In either case the particles will absorb water and nutrient and release it back to the plant gradually. Purists in the art of bonsai will tell you that growing trees in kanuma and akadama is the only way to go and that if you are not using this product, you are not really doing right by your trees.

While certain types of trees like to have a little clay included in the soil mixture (notably wisteria and azalea), The rush to include akadama and kanuma in western potting mixtures is somewhat of a fad. Its popularity is based on the belief among many western practitioners that if it comes from Japan it has got to be better than anything available in the west, i.e., Japanese bonsai are very beautiful. Therefore Japanese soil ingredients must be the answer to growing beautiful trees. I personally, have never been that impressed with akadama and kanuma. I am, however, most certainly impressed by Japanese trees, so perhaps I have more to learn.

The inclusion of minor amounts of Japanese clays in a working bonsai mixture may improve and will certainly not impair the mixture’s usefulness, but importation of pelletized clay from half way around the world as the primary ingredient for a soil mix will quickly prove to be a very costly business. The bottom line is that I have a lot of trees. If I were to start using akadama and kanuma exclusively I would need a second mortgage on my house to afford it.

Turface

Turface looks a lot like akadama, but is not. This product is used for the aeration of grass on golf courses and baseball diamonds. Turface is usually only available in fifty pound bags, from turf supply and lawn maintenance companies and generally not available at local garden stores. Essentially it is clay that has been heated in a fire until it becomes hard and will not decompose (turn into mud) with prolonged exposure to water. If you were to take a terra cotta pot and crush it up, you would have essentially the same thing. Each particle is full of tiny holes which absorb water and release it back to the plant slowly. Its pH is relatively neutral. Proper sifting of a 50 pound bag will net you about 25 pounds of usable material for bonsai. You can use the rest to aerate your garden.

Although "turface" is the term generally used to describe fired clay, it is, in fact, a brand name. Other manufactures market similar products under the names such as Soilmaster or Terragreen. There may be others. Note, however, certain brands of cat litter and oil absorbent products on the market contain fired clay as their prime ingredient. You should be extremely cautious about using such products because they often contain chemical additives which would be detrimental when used in a soil mix.

Expanded Aggregates​

Haydite

Haydite is another brand name and is the rock equivalent of turface. Similar products may be found marketed under names such as permatil and staylite. They come in different colors (brown or gray usually) depending upon where it was made and what kind of stone was used. Historically, expanded rock is the primary ingredient used in the manufacture of concrete blocks to make them lighter. Only in recent years has this product’s value as a soil amendment been discovered. Haydite, which is brown in color is expanded shale. Permatil is grey and made from slate. The term "expanded" means it has been heated to over 2000 degrees which causes these two types of porous rock to become even more porous. Like the turface it is full of tiny holes which absorb water and release it back to the plant. Some research even indicates haydite releases water more readily than does the turface and is less inclined to accumulate salts from watering. Depending upon where it comes from, expanded rock may be slightly pH acidic. This can be easily corrected by adding a little horticultural lime to the soil mix.

Lava Rock

Yet another expanded stone product is lava rock. This is usually available in garden centers and is red in color. Bonsai people are fond of using lava rock as a finishing dressing on the surface of the pot, but it can also make an excellent primary aggregate component for any mix. Like expanded shale and slate, lava rock is full of tiny holes which absorb water and then release it back to the plant slowly. Unlike expanded shale and slate, it was the volcano gods who did the expanding and not man.

Non-Porous Aggregates​

Poultry Grit

We’ve used this substance for years and swear by it. You can purchase it by the bag from your local feed or farm supply store already separated into the correct grades. Poultry grit is composed of fragments of crushed granite which farmers feed to their chickens to help them grind up corn. (As it turns out, chickens have no teeth). The particle size in any given bag will vary depending upon whether it is intended for baby chicks or full grown turkeys. Unlike clay or expanded rock, crushed granite is dense and solid. It absorbs no water, is completely inert, neutral in pH and has sharp edges on each particle which cause fine feeder roots to split and divide when they hit them. A word of caution. Make sure the chicken grit you are buying is granite. We have found certain brands that are composed totally of crushed sea shells, which might be fine for the chickens, but would be highly pH basic and disastrous in a bonsai soil. We have also seen chicken grit manufactured from pink granite with white flecks. It works fine mechanically, but like perlite, is not aesthetically pleasing on the surface of a pot. If you can’t find poultry grit, check with your local stone quarry. You may be able to buy the same product, but will have to sift it through several screens to obtain the necessary particle sizes.

Construction Gravel

This is the substance most often included in a good bonsai soil mix. It is basically river rock and is the ingredient usually mixed with cement to make concrete. You can find it "down by the riverside;" or at your local construction site; or at the local concrete manufacturer; or in bags from building supply centers. (If you purchase it by the bag make sure it is all rock and not a rock/cement mix which would only compound drainage problems the first time you watered.) Seriously,... river rock, a.k.a. - construction gravel, is one of the best products you can include in your soil mixture. It is non absorbent, dense, inert, pH neutral and readily available in most areas. Don’t get it confused with the children’s play sand and the blasting sand also available in home centers.
 

Yaezakura

Thành viên
Organically Speaking​

There are some bonsai growers who believe a good bonsai soil mix need not contain any organic ingredients whatsoever. They maintain that drainage and aeration are the two single most important aspects of a good bonsai mix and that you, as the grower, have the responsibility for supplying all the nutrients and moisture your bonsai may require.

This is absolutely true, but it sounds a little too much like hydroponics for most people. Although there is some merit to the argument, the preference among most bonsai growers is to include something in the finished soil mixture which, at least, looks a little like "dirt." The organic component in an average soil mix is usually about 20 to 30 percent of the total volume. This organic will decompose gradually and in so doing, release nutrient for the tree’s use. In addition, it will retain a bit more moisture than the inert components and will also absorb more fertilizer.

The exact nature of the organic component used is largely up to the grower. One of the most popular is pine bark because it is inexpensive and easily obtainable in fifty pound bags from local garden centers. One bag yields about 25 pounds of usable material after it has been passed through three sets of screens. Some people use oak leaf mulch, some garden soil, old compost, or even decomposed sawdust. The list can get quite long. Remember that the organic component is simply a vehicle for dispersing nutrient and moisture and that it should be pH neutral. You should also avoid using anything that might be too "hot" (too much nutrient) for tender young roots, such as cow manure or fresh compost.

Tailor Mix To Your Needs​

All components in a bonsai soil MUST be screened. You will need a variety of screens ranging from one half inch mesh through one sixteenth. You can purchase ready made bonsai sieve sets from local bonsai suppliers or make your own by visiting the hardware cloth section of the local building supply store. For a normal sized bonsai container (about 11" wide by 1 or 2 " deep) the components described above should be screened to provide particles which are about a quarter inch or less in diameter. Mixes for smaller bonsai (shohin and mame class plants) should be screened to produce particles which are between one eighth and one sixteenth inch. In both cases, fine dust particles should be removed.

A little common sense is the best approach when deciding what soil mixture is right for you. A recipe which is composed of three quarters aggregate and one quarter organic materials will produce a mix which is good for all evergreens and most types of deciduous bonsai. However, quite often varying the components and ratios in a mix to accommodate particular varieties of plants can be a good idea. Likewise, if the plant prefers a damp soil mixture (larches and bald cypress) more organic material, which holds more water, may be called for. If the tree prefers a dry soil, (pine, ficus, juniper) more aggregate may be advisable.

Take a look at the growing conditions in your back yard. If you have a shaded location you may have problems with pots staying continually wet. In such a case it might be wise to increase the aggregate content of your soil mix and thus cause it to dry out more quickly. On the other hand, if your yard is exceptionally sunny, you might want to add more organic ingredients which will cause the soil to retain more moisture.

Adding Something Extra​

Above and beyond the materials already discussed, there are numerous other additions which some growers may choose to include in their mix. Activated Charcoal is one addition because of its ability to purify and neutralize any impurities which may get into the soil. For growers who are working with acid loving plants such as azaleas (pH of 7.5 or higher) the inclusion of peat moss in a potting mixture is a good idea. Some azalea growers actually include the peat moss as the primary organic ingredient in the base mix. For plants that like alkaline soils, the addition of one or two handfuls of horticultural lime is a useful addition. Many growers like to add a couple of scoops of bone meal (a mild, organic fertilizer) to a base mix. As noted in the beginning, the right mixture for a working bonsai soil is largely a matter of personal preference, but remember when adding ingredients not to impair efficient drainage.
 

Yaezakura

Thành viên
A Couple Of Tips​

Moss

Decorative ground covers such a moss can add a great deal to a bonsai’s appearance. They can also be dangerous. Dry moss will actually shed water away from the plant. If you use moss on your bonsai make sure that the moss does not cover the entire surface of the pot and that you are always able to inspect the condition of the soil. There is a Japanese rule which says moss may be permitted to touch only three sides of the container. If followed it means that you will always be able to inspect the condition of your soil easily.

Old Soils

Try to insure that as much of the old soil as possible is removed when transplanting. Incompatible soil mixtures can cause problems in maintaining adequate moisture levels and fool you into thinking the soil is completely saturated when it is not. The success of a good soil mix can be severely impaired if it is not uniform throughout the pot. If the old soil mass holds onto more moisture than the new soil mix it may remain too wet and a condition of root rot will set in. Likewise, if the center of the root ball is hard pack clay it may resist absorption of water and roots will not grow. Such problems are usually only encountered with plants collected in the wild. Trees that have been grown in a proper bonsai soil mixture for a number of years normally "release" most of their old soil particles upon transplant making the job of soil replacement much easier. This is another advantage of growing trees in a properly prepared bonsai mixture.

Soil Composition Protocol

What follows is the recipe for the soil mixture used in a hot sunny garden in North Carolina. These ingredients in the ratios indicated make an excellent general purpose potting mixture. They are, by no means, the only mixture or combinations possible. You may wish to amend these ingredients or alter the ratios to suit your own specific growing conditions. Remember that the best general combinations of components will be 75 percent inert aggregate material and 25 percent organic material. Consider the climate and growing conditions in your own back yard and create a soil mixture which will fit you and your bonsai’s specific needs.

Standard Bonsai Mix​
Components should be passed through two sets of screens to produce particles of about 1/4 to 1/8 inch in diameter. Eliminate dust.

Haydite - 1 part

Granite or River Rock - 1 part

Turface - 1 part

Pine Bark - 1 part




Shohin & Mame Bonsai Mix

Components should be passed through three sets of screens to produce particles of 1/8 inch to 1/16 inch. Eliminate dust.

Haydite - 2 parts

Turface - 1 part

Pine Bark - 1 part
 

Yaezakura

Thành viên
bài tài liệu này rất là hay!!! "Nguyên Tắc chỉ dẫn tạo đất Bonsai" nói rõ ràng chất đất gì nên dùng và trộn lẫn để làm đất bonsai :) nhờ anh Minh Xuân bỏ ít thời gian dịch lại cho Yae và giúp cho anh em đến sau hiểu được những bài tài liệu này. Rất quan trọng khi mình mix loại đất nào, nếu không là cây ngủm hết, nếu bài tài liệu không trình bày rõ ràng thì yae khg phí thời gian post cho AE nghiên cứu và tổn hại chết cây.

Yaezakura
 

bonhe

Quản lý viên
Tác giả bài đã quên không nói về pumice rồi. Có thể là tác giả ở vùng không kiếm được pumice chăng? Pumice cũng là đá núi lửa nhưng có màu trắng, còn lava rock như nói ở trên có màu đỏ hoặc đen. Pumice cũng có nhiều lỗ nhỏ, do đó có khả năng hút giữ nước và chất dinh dưỡng, sau đó từ nhả ra cho rễ cây hấp thụ. Có điều pumice nhẹ hơn lava rock rất nhiều lần. Tại California, pumice rất ư là rẻ, và nó là chất trồng chủ lực cho những ai chuyên đào cây về làm bonsai (kích thích rễ mới phát triển, vì tính thông thoáng và thô, nhưng vẫn giữ được độ ẩm cần thiết). Bonhe
 

Minh Xuân

Quản lý
bài tài liệu này rất là hay!!! "Nguyên Tắc chỉ dẫn tạo đất Bonsai" nói rõ ràng chất đất gì nên dùng và trộn lẫn để làm đất bonsai :) nhờ anh Minh Xuân bỏ ít thời gian dịch lại cho Yae và giúp cho anh em đến sau hiểu được những bài tài liệu này. Rất quan trọng khi mình mix loại đất nào, nếu không là cây ngủm hết, nếu bài tài liệu không trình bày rõ ràng thì yae khg phí thời gian post cho AE nghiên cứu và tổn hại chết cây.

Yaezakura
Từ từ rồi tôi sẽ dịch (trước năm mới). Độ này đang bận dịp Nô en (Nô en thì phải trồng Thông mà:D).
 

Minh Xuân

Quản lý
Hướng dẫn pha đất cho Bonsai



Randy Clark, Charlotte, NC

Việc pha đất trồng thích hợp cho cây bonsai tất nhiên không phải là việc hấp dẫn nhất của nghề này nhưng chắc chắn đó là một trong những công việc quan trọng nhất. Vì không gian mọc trong một chậu bonssai hạn chế nên rất quan trọng là đất dùng trong đó phải có tác dụng tốt. Sức khỏe và phát triển của cây phụ thuộc vào đó.

Một công thức đất bonsai đúng cũng giống như một công thức làm tương cho mì spaghetti. Mỗi người đều có một ý tưởng hơi khác nhau về việc phải pha gì vào trong đất, tuy nhiên những thành phần cơ bản của đất đều giống nhau. Những người chơi bonsai thường tranh luận với nhau hàng giờ xem thành phần đất nào là tốt nhất. Thực tế là những loại đất pha một cách có tính toán sẽ dùng tốt cho tới khi những đất này tạo được sự thoát nước và thoáng khí tốt. Mục đích của bài này không phải là mô tả một hỗn hợp cụ thể cho đất trồng bonsai mà là nhằm trao đổi những nguyên tắc và các yếu tố cần thiết cho pha đất trồng hiệu quả, để người đọc có thể tự xây dựng được một công thức đất phù hợp với những yêu cầu và điều kiện trồng riêng của mình.

Những người chơi bonsai cần khá nhiều thời gian để sàng các thành phần đất khác nhau qua một loạt những rây sàng khác nhau. Mục đích là nhằm làm cho tất cả các thành phần đất có cùng một kích thước. Trong quá trình này không chỉ những mảnh lớn vô dụng bị loại bỏ mà còn loại bỏ cả phần bụi kích thước nhỏ. Thành phần bụi này có thể bịt những lỗ khí giữa những thành phần đất và ngăn cản nước thoát một cách cần thiết. Sàng và trộn đất là một việc bình thường, không phải là một khoa học gì ghê gớm. Điều quan trọng cần nhớ là có thể người chơi quá quan tâm đến việc tạo nên một công thức đất tốt nhất thế giới mà quên đi nguyên tắc cơ bản... thoát nước và thoáng khí tốt.

Những thành phần đất cụ thể và tỷ lệ mỗi loại được sử dụng trong các hỗn hợp đất thay đổi tùy theo từng vùng, từng vườn. Công thức chính xác trong pha đất là theo lựa chọn riêng từng người. Các thành phần sử dụng được xác định bởi một loạt các yếu tố. Thứ nhất, phụ thuộc vào những vật liệu nào có sẵn và giá cả hợp lý ở nơi người trồng. Thứ hai là phụ thuộc vào những yêu cầu của điều kiện nuôi trồng tại địa phương, ví dụ bạn sống ở trên sa mạc hay trong rừng mưa nhiệt đới? Thứ ba là độ lớn của chậu mà cây được trồng vào, ví dụ chậu nông sẽ khô nhanh hơn chậu sâu lòng. Cuối cùng là cây cụ thể định trồng thích hợp với độ ẩm và độ pH nào.

Một hỗn hợp đất có tác dụng phải luôn tuân thủ những yêu cầu cơ bản thì mới có hy vọng thành công. Thứ nhất, hỗn hợp đất này phải thoát nước nhanh. Điều này thường được nói là đất "thoát nước tốt". Thứ hai là đất cần phải trung tính về độ pH..., tức là không chua (toan, axit), cũng không kiềm. Giá trị pH vào khoảng 6,5 đến 7,5 tỏ ra là tốt nhất. Có nhiều bộ thử nghiệm đo pH được bán trên thị trường và nên dùng để kiểm tra đất. Những cơ sở khuyến nông địa phương cũng thường có dịch vụ đo pH đất với giá không đắt.


"Trồng cây vào đống đá"​
Vẻ ngoài của một hỗn hợp đất phu đúng cách cho bonsai thật khác xa với dạng đất đen, nặng mà mọi người thường mua trồng cây, và những người mới chơi bonsai thường gọi là "trồng cây vào đống đá". Họ không sai khi đánh giá như vậy nhưng điều mà họ không nhận ra là có những nguyên nhân đặc biệt khi làm đất như vậy và có những ưu điểm nhất định khi dùng đất này.

Vì sao những người bonsai chuyên nghiệp lại nhất quyết dùng đất thoát nước tốt? Khi mà chúa trời tạo ra những cây táo nhỏ bé xanh tươi... và tất cả những cây khác... thì ông ta định trồng nó ở ngoài đất. Chính con người mới có ý tưởng trồng cây vào chậu. Nói một cách khoa học hơn là những cây bonsai của chúng ta bị bắt phải mọc rễ trong một môi trường thực tế là không tự nhiên... một không gian nhỉ của chậu trồng bonsai. Cho dù là chậu này phù hợp với con mắt nghệ thuật của chúng ta về bonsai nhưng đó là một môi trường rất xa lạ mà rễ cây phải chịu đựng.

Khi sử dụng hỗn hợp đất thoáng và thoát nước tốt sẽ tạo ra một môi trường mà cây có thể dễ dàng phát triển rễ. Rễ mọc khỏe sẽ chuyển sức mạnh vào phát triển ngọn cây và sức khỏe cây nói chung. Vì không gian trồng trong chậu là hạn chế nên những người chơi bonsai cố gắng từng bước tỉa bỏ những rễ lớn, để lấy chỗ cho những rễ nhỏ mọc mà như vậy sẽ tốt hơn cho việc hút chất dinh dưỡng của cây. Một hỗn hợp đất trồng bonsai tốt phải thúc đẩy được sự phát triển của các rễ tơ dinh dưỡng này.

Nguyên tắc này tương đối dễ hiểu. Tương tự, cần xem hỗn hợp đất mà những người nhân giống sử dụng cho giâm cành. Thường đó là cát vàng hay perlite. Cả hai loại này đều có hạt kích thước đồng đều, thoát nước cực tốt và không hề có bụi nhỏ mà có thể ngăn cản không khí lưu thông trong đất (thoáng khí).

Đất trồng bonsai tốt cũng có những đặc tính chính xác như vậy. Những thành phần cụ thể mà bạn dùng để pha đất tất nhiên là quan trọng nhưng cho dù dùng thành phần gì,... nếu hỗn hợp đất cuối cùng không thoát nước và thoáng khí tốt thì đất pha đều không đạt.
 

Minh Xuân

Quản lý
Trong đất trồng bonsai không có đất​
Khái niệm "đất" thật sự là một khái niệm dễ lẫn lộn. Những thành phần thường dùng để tạo một hỗn hợp trồng bonsai tốt thường thực ra không chứa đất. Hỗn hợp như vậy tạo ra một môi trường lý tưởng cho rễ phát triển. Tuy nhiên khi tạo ra một môi trường "lý tưởng" như vậy chúng ta cũng tạo ra không ít vấn đề cho bản thân.

Rõ ràng rằng hỗn hợp đất như mô tả ở trên sẽ khô nhanh hơn nhiều so với đất trồng bình thường mà mọi người vẫn quen dùng. Phần lớn các thành phần sử dụng là những hạt lớn (đá hay chất khác). Điều này có nghĩa là thực tế không hề có chất dinh dưỡng trong một hỗn hợp trồng bonsai như vậy và chậu trồng sẽ chỉ giữ được một lượng nước đủ cho những nhu cầu trực tiếp. Cả hai vấn đề này đều là không mong muốn nhưng là cần thiết để cho hỗn hợp đất có tác dụng thành công.

Tưới nước và bón phân như vậy trở thành những yếu tố quan trọng cho cây bonsai phát triển tốt. Vì hỗn hợp sử dụng sẽ không có khả năng giữ chất dinh dưỡng cũng như giữ nước nếu không có chương trình hiệu quả và thường xuyên cho cả hai yếu tố này thì sẽ nhanh chóng làm cây yếu đi và chết. Ngược lại, chế độ tưới và bón hiệu quả sẽ làm cho cây trồng trong hỗn hợp đất như vậy phát triển và khỏe mạnh hơn nhiều so với cây trồng trong dạng đất pha kiểu khác. Tưới và bón là chủ đề cho một bài khác. Chỉ cần nói rằng cả hai yếu tố này cần được thực hiện thường xuyên và không bao giờ được lơ là.

Hỗn hợp đấn trồng bonsai​
Một hỗn hợp tốt dùng cho bonsai cần có 75% là xương đất (aggregate) và 25% chất hữu cơ. Chọn phần xương và phần hữu cơ từ chất gì tùy thuộc từng người và thường là chủ đề tranh luận của những người chơi bonsai. Lời khuyên tốt nhất là dùng những vật liệu có sẵn tại địa phương. Điều này cho phép người trồng giảm thấp nhất chi phí và thời gian.

Thành phần vô cơ​
Phần xương đất (Aggregate) là phần nhiều nhất và quan trọng nhất mà chiếm trung bình từ 65 % đến 85% lượng đất trồng. Thuật ngữ Aggregate là thuật ngữ tốt nhất mô tả các chất này, cho dù có thể có những từ gọi khác thích hợp như đá, sỏi hay vật liệu thoát nước. Phần xương đất này có thể là một hỗn hợp hay chỉ là một vật liệu riêng lẻ. Yêu cầu duy nhất là những vật liệu sử dụng làm xương đất phải có kích thước đồng đều và có độ pH trung tính. Không nhất thiết phải đi mua những vật liệu này từ những nơi xa xôi trong hay ngoài nước mới có thể tạo được hỗn hợp đất trồng thích hợp. Nhiều khả năng là các vật liệu này có tương đối sẵn tại địa phương.

Nếu một người đi thăm quan và gặp gỡ với những nơi khác nhau thì sẽ nhanh chóng phát hiện ra rằng những thành phần đất được sử dụng thay đổi tùy theo từng địa phương. Những người ở Florida dùng nhiều cát trong hỗn hợp đất của mình. Bởi vì họ có rất nhiều cát ở đây. Những người chơi ở Colorado có thể kiếm được đá granite vụn cần thiết từ sườn núi gần chỗ họ. Ở Hawaii thành phần xương chủ yếu trong hỗn hợp đất là... bạn có thể đoán được... đá nham thạch đập nhỏ. Những thành phần xương đất này có thể rất khác nhau nhưng nói chung thuộc 3 loại: đất sét cục, đá bọt và các đá trơ (xem thêm bài tiếp theo).
 

Minh Xuân

Quản lý
Sét hòn​

Akadama

Akadama và Kanuma là những loại hạt sét hòn mà người Nhật hay dùng để trồng bonsai. Những loại này thực tế khó có thể tìm được ở phương Tây ngoài trừ ở chỗ những người buôn bonsai. Có nhiều kích thước và chủng loại sét hòn khác nhau. Một số loại được nung cho tới khi cứng như đá giống như loại đá bọt mô tả dưới đây. Những loại khác có thể chỉ là những hạt sét kích thước nhỏ mà sẽ vỡ ra khi gặp nước. Trong cả hai trường hợp những hạt này sẽ hấp thụ nước và chất dinh dưỡng và nhả nước cho cây dần dần. Những người cực đoan trong nghề bonsai có thể nói với bạn rằng trồng cây bằng kanuma và akadama là cách duy nhất và nếu ban không dùng những sản phẩm này thì bạn sẽ không thể làm đúng cách cho cây trồng.

Cho dù đúng là có một số dạng cây ưa thích trong hỗn hợp đất phải có một ít sét (ví dụ như các loại đỗ quyên wisteria và azalea) nhưng việc vội vã thêm akadama và kanuma vào các hỗn hợp trồng ở phương Tây là không hợp lý. Sự phổ biến của các loại sét này bắt nguồn từ ý tưởng của nhiều người chơi phương Tây cho rằng vì những loại đất này có nguồn gốc từ Nhật Bản thì phải tốt hơn bất kỳ loại đất nào ở phương Tây vì bonsai Nhật có tiếng rất đẹp. Như vậy công thức đất của Nhật phải là lý do để có thể trồng được những cây đẹp như vậy. Riêng tôi thì chưa bao giờ có ấn tượng nhiều đối với akadama và kanuma. Tuy nhiên tôi lại rất có ấn tượng về cây của Nhật, và như vậy có lẽ tôi còn phải học hỏi nhiều hơn.

Việc bổ sung một lượng nhỏ đất sét kiểu Nhật vào trong hỗn hợp đất trồng bonsai có thể giúp nâng cao và chắc chắn là không làm hỏng tác dụng của đất. Tuy nhiên, việc nhập những hạt sét hòn này từ nửa vòng trái đất và dùng như thành phần chính của hỗn hợp đất trồng sẽ nhanh chóng cho thấy là việc làm tốn kém. Vấn đề là tôi thì có nhiều cây phải trồng. Nếu tôi chỉ dùng akadama và kanuma thì chắc tôi phải bán cả nhà tôi đi để mua chúng.

Đá bọt

Đá bọt (Turface) trông giống như akadama, nhưng không phải. Sản phẩm này được sử dụng để tạo độ thoáng khí cho bãi cỏ các sân gôn và sân bóng chuyền. Đá bọt thường có giá khoảng 50 bảng một túi, bán bởi các công ty chăm sóc sân vườn chuyên nghiệp và nói chung không gặp ở những quầy bán lẻ tại địa phương. Thực chất đây là loạt đất sét đã được nung cho cứng hẳn và không bị bở ra nữa khi ngấm nước. Nếu bạn lấy chậu gốm đậm nhỏ ra thì bạn cũng thu được loại vật liệu tương tự. Mỗi một hạt loại chất này đều có rất nhiều những lõ nhỏ mà hút nước và nhả nước dần dần cho cây. pH của chất này tương đối trung tính. Có thể sàng từ túi giá 50 bảng sẽ cho bạn lượng vật liệu dùng được khoảng 25 bảng. Bạn có thể dùng phần còn lại để rải vườn.

Mặc dù "đá bọt" là thuật ngữ chung để chỉ các loại sét nung, nhưng thực chất đây là một dạng thương hiệu. Những nhà sản xuất khác cũng tiếp thị những sản phẩm tương tự dưới tên khác như Soilmaster hay Terragreen. Hoặc những dạng khác nữa. Tuy niên cần chú ý rằng một số sản phẩm lót ổ cho mèo và chất thấm dầu bán trên thị trường có chứa sét nung làm thành phần chính. Bạn cần rất cẩn thận khi dùng những sản phẩm này vì chúng thường có chứa những chất hóa học bổ sung và hoàn toàn không thích hợp khi dùng làm đất.
 

vuquocdung

Thành viên
cám ơn chú xuân đã dịch bài, kì này trong diễn đàn có khá nhiều thành viên mới spam quảng cáo sản phẩm
 

mrduongle

Thành viên tích cực
Cảm ơn chú Xuân! Chờ chú hay các Mod vào xử lý mấy ông Boom lift này, mất lịch sự quá!
 
Top